Hur många nationalparker finns det? #ScotlandEdition

Det sista inlägget om våran tur till The Highlands of Scotland. Ni kommer få se fler fantastiska bilder från denna fantastiska dag. Mina inlägg om Skottland börjar lida mot sitt slut. Kommer komma ett inlägg till om vår sista dag då vi gick runt inne i Edinburgh hela dagen. Men over till vad vi ska prata om. 
 
Nästa stopp blev vid en damm. Det är samma man, Thomas Telford, som designade kanalerna vid Loch ness och Göta Kanal som desigande dammen. Ally visste även att vi i Sverige har tre filmer om Göta Kanal som är väldigt populära. Emelie och jag belv chockade att han visste detta men vi skulle bli ännu mera chockade...
 
Jag älskar bergen i bakgrunden
 
 
 
Fick hålla i min klänning när vi var här så jag inte skulle ge alla en show av mina trosor...
 
 
Vi hoppade sedan in i minibussen igen och for vidare mot en nationalpark som hette Cairngorms National Park. På stället som vi stannade var det helt otroligt vackert. Vi stannade på ett ställe med en massa ljungplantor eller Heather som det heter på engelska. Ally kunde även säga ordet "ljung" på en massa olika språk, tex. svenska, engelska, spanska och tyska. 
 
 
Jag menar, hur fint är det inte? 
 
När du kommer lite mer norr upp i Skottland så skriver de vägskyltarna först på Engelska och under står det i Skottska eller Gaelic som deras språk kallas. Man pratar Engelska i Skottland men de har sitt egna språk också. Skyltarna har alltså båda språken. Som ordet Loch är från det Skottska språket och betyder sjö och om man heter McGonagall i efternamn så betyder det son av Gonagall. 
 
 
 
 
 
Hela fältet var fullt av Ljung
 
 
Våran guide Ally. Många personer kom upp till Ally och frågade om de fick ta en bild med han och Emelie och jag ångrar oss lite att vi inte tog en bild med han.
 
Det finns en anledning till varför kilten är så lång eller kort som den är. Den ska sluta precis under knäna. Ni ser när Andy står bland alla Ljung så släpar inte kilten i växterna. Längden var perfekt när man gick över fält eftersom den var lång nog för att hålla dig varm men kort nog att inte släpa i alla växter. Om den hade varit längre skulle den släpat i alla växter och gjort det svårare för dem förr i tiden att gå över fälten. De skulle fastnat och det skulle bara vara jobbigt för dem. Därför är kilten så pass lång/kort som den är. 
 
 
Vad har män under kilten? Ingenting som ni ser! Haha Vet dock inte om jag tror på det. 
 
Han sa till oss att ha kameran redo när han skulle visa vad han hade på sig under kilten. Alla väntade förväntat coh när han väl drog upp kilten så tror jag ingen av oss hade förväntat oss att få se hans rumpa. Jag undrade dock om jag verkligen fick ta en bild på han. Skojade han med att vi fick ta bilder på han eller var han seriös? Jag väntde länge med att ta en bild men kollade hela tiden på han, med en frågande blick och han bara nickade, skrattade och sa "go on then". Så det är historien till denna bilden
 
 
När vi lämnade nationalparken bertättade Ally lite ny fakta som man undrar "hur kommer han ihåg dett?". Faktan var nämligen hur många nationalparker det fanns i varje land. Nu ska vi se hur många jag kommer ihåg... Sverige hade 18 nationalparker, Skottland 33, Australien hade några hundra och det är dem jag kommer ihåg. Men han berättade hur många national parker USA, Danmark, Norge och Spanien (plus många fler) hade. 
 
Detta är ett av de äldsta ställerna där de gör Whiskey i Skottland
 
 
Whiskey stället var vårt sista stopp kan man säga om vi inte räknar med kissepausen innan vi begav oss till Edinburgh igen. För att komma till Edinburgh behövde vi åka på den farligaste vägen i Skottland där någon hade kört ihjäl sig bara några dagar innan. Kändes tryggt och säkert! Men han garanterade oss att vi skulle komma hem i säkert förvar. Emelie och jag vilade ögonen påvägen hem eftersom det hade varit en lång men bra dag. Vi båda var väldigt trötta. När vi båda sitter och vilar såhär vi helt plötsligt "This is dedicated to you Sweden" och så spelar han en sång av "First Aid Kit" som är ett svensk band. Emelie och jag båda öppnade ögonen och log mot han och han såg så himla glad ut när han såg att vi uppskattade det. Ally var bussens DJ när han spelade låtar för oss den sista timmen av färden. Han berättade lite om artisten och sedan kom låten. VI fick höra pop-låtar, skottsk folkmusik, gaelic musik och en massa annat. 
 
Vi möttes av denna fantastiska utsikten när vi kom hem igen
 
 
En väl spenderad Valborg i Edniburgh, Skottland. De hade också ett stort event med en sor brasa uppe på Colton Hill. Men Emelie och jag var för trötta att gå dit och vi insåg hur busy det skulle vara när vi gick av bussen och alla var påväg upp dit. Vi gick emot strömmen när vi gick hem liksom. 

Kommentera här: